Supermarkten en wijn is het onderwerp waar wij van wijnbloggers vaak over hebben gesproken. De supermarkten zitten in een rare positie. Aan de ene kant zijn ze het distributiekanaal van de wijn, maar tegelijkertijd verkopen ze veelal erg goedkope wijn. Menig supermarkt verwijt dat aan de consument. Volgens de supermarkten houden de consumenten de hand op de knip als het gaat om wijn aankopen en zijn ze moeilijk te bewegen om meer wijn te kopen of wijn voor een iets hogere prijs. Wij van wijnbloggers zijn van mening dat je de consument moet helpen en dus moet opleiden in het maken van een goede keuze. Dit doe je niet door met de bekende kleurtjes en simplistische keuzetesten te werken. Lekkere wijn is voor iedereen iets persoonlijks, maar je kunt wel leren welke wijn bij je past. Smaken verschillen per wijndrinker en dat is het mooie van wijn.

Zomerse wijn cocktail Barefoot Down the Aisle Wijn CocktailToch is het een goede optie om de consument iets bij te brengen over wijn. Het geven van cursussen of trainingen aan het personeel is dan ook een goede aanpak voor de supermarkt. Nog beter is om de consument met wijn kennis te laten maken en deze op te leiden en te helpen bij het maken van een goede keuze.

Jumbo heeft in onze ogen al een goede aanzet gedaan door haar klanten voortaan iedere eerste maandag van de maand wijn te laten proeven. Een hele goede zet en een succesvolle aanpak. Menig wijnspeciaalzaak doet dit al jaren en heeft op deze wijze ook een goede klantenbinding en contact met de klant.

Met die proeverij wil Jumbo Foodmarket haar klanten informeren over de wijnsoorten die de keten in het assortiment heeft.  Wijnexperts verzorgen de toelichting op de wijnen en mochten er daarna nog vragen zijn, is er een wijnleveranciers om deze te beantwoorden. Uiteraard hoopt men dat de consument een betere keuze gaat maken en duurden en meer gaat drinken.

Wij van wijnbloggers adviseren de Jumbo om zicht op twee doelgroepen te richten. Aan de ene kant is dat de winkelde vrouw die wijn koopt tijdens het boodschappen doen. Veelal koopt ze de wijn met ingedachte de maaltijd en zoekt iets passend erbij, wat vaak een landwijn of een streekwijn is. Niks mis mee, maar het is een veilige keuze en vaak gedreven door de portemonnee.

Aan de andere kant heb je de man als belangrijke doelgroep. Van de man weten we dat deze aan wijn meer besteed dan de vrouw. De man laat zich vaak verleiden door het uiterlijk van de wijn (etiket met een kasteel er op) of door een bekende naam van een wijn of  wijnstreek. De man wil met de wijn imponeren in tegenstelling tot de vrouw die de wijn veelal wil laten passen bij het eten.

Top 20Ook al heeft de Jumbo als visie: lekker en gezond hoeft niet duur te zijn en een lekkere wijn hoeft ook niet duur te zijn, hebben we toch een kanttekening bij hun visie. Wat is een lekkere wijn en wat is duur? Een lekkere wijn is  persoonlijk en soms ook lastig uit te leggen Daarnaast ontwikkel je smaak als je eenmaal aan de slag gaat met wijn. Ik heb zelf wijnen gedronken in mijn studietijd die toe erg lekker waren maar die ik nu beschouw als regelrecht ondrinkbare wijn.

Tja, en dan de prijs! Wat is duur? Zeker als je weet dat een wijnboer het hele jaar zich krom werkt om een mooi product te maken en dat tegen een redelijke prijs. Wij van wijnbloggers hebben als redelijke prijs tussen de 7 en 20 euro per fles. Is dat te duur voor de consument? Wij denken van niet en dat blijkt uit de vele bezoekers en reacties op onze wijnen (die je niet bij ons kunt kopen).

De eerstvolgende proeverij bij Jumbo is op maandag 5 augustus van 18.00 tot 19.30 uur.

 

Bron: De Levensmiddelenkrant.

Enhanced by Zemanta
2 Reacties
  1. Leuk artikel Ron. Was je al een keer in de Foodmarkt geweest? Ben benieuwd wat je van ons wijnassortiment vind. Je mag kritisch zijn. Groet Emilio, van de Jumbowijnmannen

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.