Wijn reviewEen recente studie van de American Association of Wine Economics laat zien dat wijn ratings de prijs van wijn opdrijft. Dat wil zeggen dat het veel variatie in de prijs veroorzaakt en tot verwarring onder consumenten leidt, blijkt uit het onderzoek. In het onderzoek werden 44,808 wijnen uit de database van de Wine Spectator geanalyseerd.

Wijn ratings

In de huidige wereld is een like, een duimpje of het geven van sterretjes bijna een onderdeel van ons dagelijks leven geworden. Een like op Facebook laat zien, dat je iets leuk vindt en betrokken bent. Een duimpje of sterretjes geven, laat je waardering zien. Een mooi iets, vind ik.

Maar in het geval van wijn ligt het iets anders.

De toename van wijn ratings zorgt voor prijsfluctuaties, blijkt uit het onderzoek. Niet alleen voor één bepaalde soort wijn van een producent, maar voor de gehele lijn. Een wijn met gunstige rating wordt vaak met zo’n 12 procent overgewaardeerd en de producent van een geprezen wijn, ziet de vraag naar al zijn wijnen, ongeacht de kwaliteit van de wijn, stijgen. Wijngaarden/wijnproducenten met meer ratings hebben vaak ook hogere prijzen. (Dit werd geconcludeerd uit data die de afgelopen twintig jaar is verzameld over wijn ratings.)

Ratings voor wijn zijn niet gestandaardiseerd en in het geval van Wine Spectator kun je de review van een wijn niet lezen, tenzij je over een Membership van Wine Spectator beschikt (75 dollar voor 1 jaar en dan krijg je het blad en toegang tot de site). Wel kun je zien hoeveel punten een wijn krijgt. Opvallend genoeg nooit lager dan 85 punten, maar wil je meer weten dan dien je in te loggen. Natuurlijk is Wine Spectator niet de enige site waar je wijnen ziet die allemaal goed beoordeeld worden. Wat heeft het voor zin om als wijngaard, wijnhandelaar wijnen te laten zien die slecht beoordeeld worden? Geen hond die de wijn dan nog koopt. (Dit betekent natuurlijk niet dat op wijnsites, waar geen rating te vinden is, de wijnen allemaal slecht beoordeeld zijn of slecht zijn.) Wijn ratings blijven afhankelijk van de persoonlijke smaak van degene die een review schrijft (en degene die de reviews modereert op een commerciële site). En ook van een goed werkend ratingsysteem, want hoe vaak gebeurt het niet dat je ergens 5 sterretjes wilt geven en je bij het 1e, 2e of 3e sterretje blijft hangen en je niet de score geeft die je had willen geven.

Rate or wrong?

Wil het onderzoek zeggen dat je nooit op een rating af kunt gaan? Dat geloof ik niet, maar als consument moet je niet blind vertrouwen op een rating van een wijn afgaan en een wijn kopen omdat deze wijn een goede rating heeft gekregen. Als je niet van een Bordeaux houdt, koop je toch geen Bordeaux omdat deze toevallig een goede rating heeft gekregen? Dat doe je ook niet met een auto, broek of telefoon. Daar speelt je persoonlijke smaak een grote rol bij.

Belangrijk is het dat je als wijnliefhebber leert wat je persoonlijke smaak is. Veel proeven, vergelijken, ontdekken wat je lekker vindt (en natuurlijk de blogs en proefnotities op Wijnbloggers.nl lezen 😉 ). Als je er dan achter komt dat je van Bordeaux houdt, is de kans groot dat je de Bordeaux met een goede rating ook lekker vindt. Of niet…

Wil je het hele onderzoek “The Detrimental Effect of Expert Opinion on Price-Quality Dispersion Evidence from the Wine Market” (door Karl Storchmann, Alexander Mitterling & Aaron Lee) lezen, klik dan op de link.

 

 

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.