Wijn en social media zijn beide hot, maar voor vele lastig te combineren. Afgelopen vrijdag was er weer een Wijn Industrie bijeenkomst om social media ervaringen te delen, maar ook discussies te voeren over verschillende social media topics en vragen te stellen. Bij menig wijnprofessional leefde er allerlei vragen over facebook, twitter, pinterest, etc… Wie heeft er een goed antwoord en weet wat de heilige graal van social media is? De 5e Wijn & Sociale Media Lunch werd gehouden bij Restaurant Oriëntal 128 in Amsterdam, een leuk en uitstekend restaurant is. Onder de bevlogen leiding van Ghislaine Melman van Melman Communicatie werd er bijgepraat en gediscussieerd. Verschillende vragen werden in de groep gegooid en beantwoord. Opvallend was dat naast de hoge verwachtingen van social media, menig deelnemer moeite heeft om zich in social media te verdiepen en te begrijpen hoe te gebruiken voor je business. Interessant? Zeker als je weet dat de online bestedingen van consumenten alleen maar toenemen (totale jaaromzet in 2012 9,8 miljard euro en verwachting voor 2013 is 10,5 miljard).

Wijn en social MediaWijn, Socia Media en nu….

Wij van wijnbloggers hebben wel een mening over social media en hoe deze te gebruiken. Tijdens de lunch leek dat het vaak toch lastig is om voor elke bedrijf een hapklare oplossing of antwoord te bieden. De oplossing voor het gebruik van social media zit hem enerzijds in wat je wilt bereiken (meer sales, meer klanten, meedenken van de klant, snellere en beter contact met de klant, de klant echt leren kennen, etc..). Je begrijpt wel dat de doelstelling voor het gebruik van social media divers kan zijn en voor elke klant en onderneming anders. In onze ogen gaat ‘social’ verder dan de ontwikkeling van een social media strategie of het zo nu en dan twitteren of aanwezig zijn op facebook. De meeste sociale media strategieën zijn veelal gericht op marketingcommunicatie. Het zijn vaak campagnematige uitingen met een korte doorlooptijd en gericht op bijvoorbeeld verkoop of het binnen halen van nieuwe klanten. Hierbij gaat men ons inzien voorbij aan de impact die ‘social’ kan hebben, wanneer het systematisch is geïntegreerd in de bedrijfsvoering.  Wil je dus wel een echte dialoog met je klanten? Of…..gewoon meer verkopen! Gelukkig kom er en vast nog meer lunchsessies onderleiding van Ghislaine, want er is vast nog meer te besprek en te bediscussiëren.

Van Social Media krijg je dorst

Uiteraard kun je lang praten over social media maar als wijnprofessional wil je ook wat proeven. Zet 19 wijn professionals bij elkaar en er komen vanzelf flessen wijn op tafel en gecombineerd met het heerlijke eten van Oriëntal 128 en je hebt een waar feestdiner. Elke ronde werd begeleidt door een passende wijn die was meegenomen. Mooie wijnen uit Duitsland, Frankrijk en Portugal, etc… Tja, de wijnprofessionals verwennen elkaar graag.

de Wijnen

 

Van Wijn drinken krijg je lekkere trek!

De keuken van Oriëntal 128 wist prachtige culinaire hoogstandjes te maken. Gewoon om even stil van te worden. Wij van wijnbloggers hebben genoten van de lekkere gerechten en komen zeker bij Oriëntal 128 terug. Ook om nog eens de wijnkelder onder de loep te nemen, want die zag er zeer interessant uit! Restaurant Oriental 128Oriental 128: Amstelveenseweg 128, 1075 XL Amsterdam

 

Wijnbloggers Social Media Tips:

  • Frequentie is belangrijk. Maak dus een planning met vaste dagen of uren.
  • Waarom zet je social media in? Formuleer een doelstelling!
  • Kies het juiste kanaal of netwerk. Selecteer dus het netwerk waar je klant zit of waar deze gebruik van maakt.
  • Wees consistent! Zorg dat je content en je berichten up to date zijn, foutloos en eenduidig. Maw de klant moet duidelijk weten waar hij aan toe is en niet in verwarring worden gebracht.
  • Wees geduldig en neem de tijd. Socoal Media is niet de oplossing maar kan je wel helpen. Het opbouwen van ervaring, uitproberen van tools en het opbouwen van een relatie met je klant kost tijd. Met name het laatste kost echt veel tijd maar zonder klant geen….
  • Social Media is sociaal. Wees betrokken en ook menselijk. Feliciteer bv je klant als hij jarig is op facebook, reageer op een vraag van een klant (ook gaat het niet over wijn), probeer je klant te helpen net zoals je je buren of collega’s zou helpen.

Wil je ook deelnemen aan de Wijn & Sociale Media Lunch als wijnprofessional? Meld je dan aan bij Ghislaine van Melman Communicatie. Verder zijn we ook te volgen op Twitter:  #Wijn&SocialeMediaLunch

Enhanced by Zemanta
Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.