Wijn en andere alcoholische producten worden massaal over de grens gekocht volgens het GfK. Voor de wijnliefhebbers in de grensregio een prettig bericht voor de portemonnee, maar voor de wijnhandel en wijnwinkels een zeer slecht bericht. Tijd voor de overheid om in te grijpen??

Als men over de landsgrenzen boodschappen doet, koopt met vooral wijn, bier en sanitaire producten. Van elke euro die een huishouden woonachtig in het grensgebied uitgeeft aan wijn, wordt er 9,4% over de grens uitgegeven. Dit is bij bier fors minder, namelijk 4,2% van elke euro.

Een top tien van producten die huishoudens over de grens aanschaffen:

    1. Wijn, aperitieven, overige alcoholische dranken
    2. Bier
    3. Sanitaire producten
    4. Dierenvoeding
    5. Frisdrank, vruchtensappen, siropen
    6. Vleeswaren en salades
    7. Overig bij- assortiment (bv. lampen, batterijen, rookwaren)
    8. Persoonlijke verzorging
    9. Kaas
    10. Rijst, deegwaren en houdbare maaltijden

 

Ruim 30% van de Nederlandse huishoudens woonachtig in het grensgebied (gemeenten tot 30 kilometer van de Belgische of Duitse

grens) heeft het afgelopen jaar levensmiddelen in het buitenland gekocht. Gemiddeld doen huishoudens woonachtig in het grensgebied

negen keer per jaar boodschappen in het buitenland. Per bezoek wordt er gemiddeld € 34.77 uitgegeven.

De omzetlekkage in het grensgebied is in 2014 met 15% toegenomen ten opzichte van 2013. Vorig jaar werd 2.54% van de totale

levensmiddelenbesteding over de grens uitgegeven. In 2013 was dit 2.20%.

 

Duitsland

Er vloeit vooral veel omzet vanuit het grensgebied met Duitsland naar onze oosterburen. In 2014 deed 37.8% van de huishoudens in het Duitse

grensgebied gemiddeld 10.7 keer per jaar boodschappen in Duitsland. Per bezoek besteedde men gemiddeld € 34.28. Dit is een stijging ten

opzichte van 2013 toen 35.1% van de huishoudens met gemiddeld 10.5 supermarktbezoeken in Duitsland verantwoordelijk was voor een

gemiddeld besteed bedrag van € 33.51. Van elke euro die een huishouden in het grensgebied aan levensmiddelen

besteedt, gaat er 3.66% de grens over naar Duitsland. In 2013 was dit 3.20%.

 

België

Ook in het grensgebied met België besteden huishoudens meer over de grens. In 2014 deed 19.9% van de huishoudens in het Belgisch

grensgebied gemiddeld 4.8 keer per jaar boodschappen in België. Per bezoek besteedde men gemiddeld € 37.89. In 2013 was 15.7% van de

huishoudens met gemiddeld 5.2 supermarktbezoeken in België verantwoordelijk voor een gemiddeld besteed bedrag van € 38.16.

Van elke euro die een huishouden in het grensgebied aan levensmiddelen besteedt, gaat er 0.93% de grens over naar België. In 2013 was dit 0.77%.

 

Vergelijking op provincieniveau

Bij een vergelijking op provincieniveau valt op dat ruim de helft (51.0%) van de Limburgers gemiddeld 13.2 keer per jaar over de grens boodschappen

doet. Per bezoek wordt er gemiddeld € 32.56 uitgegeven. Van de totale bestedingen aan levensmiddelen wordt er door Limburgers 6.00% in het

buitenland uitgegeven. In 2013 was dit 5.23%.

 

-Persbericht-

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten
betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer
dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange
onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde
inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen.
Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om
in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel
verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun
consumenten. Voor meer informatie: www.gfk.com/nl
Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.