Italiaanse wijn consumptieZagen we eind vorig jaar al dat de Fransen een glaasje minder drinken (vooral tijdens de lunch laten de Fransen de wijn staan, blijkt uit een onderzoek van France AgriMer, de landelijke organisatie ter promotie van Franse landbouwproducten), nu blijkt uit een recent onderzoek dat ook de Italianen minder wijn drinken.

Italianen drinken minder wijn

Als gevolg van de economische crisis en veranderende consumptiepatronen heeft de Italiaanse wijnconsumptie een dieptepunt bereikt. Dit blijkt uit het rapport van Coldiretti, de grootste landbouwvereniging van Italië, dat afgelopen zaterdag werd gepubliceerd.

De consumptie van wijn door de Italianen is de afgelopen 10 jaar met 22 procent gedaald en bereikt daarmee het laagste niveau sinds de 19e eeuw. De Italianen dronken in totaal 22,6 miljoen hectoliter wijn in 2012. Ter vergelijking: De Fransen dronken in 2012 30,3 miljoen hectoliter en in de Verenigde Staten ging er 29,0 miljoen hectoliter door heen.

Uit de online enquête van Coldiretti bleek ook dat 32 procent van de Italianen alleen wijn drinkt bij speciale gelegenheden, gaf 18 procent van de respondenten aan dat ze één à twee glaasjes per week drinken en 6 procent van de Italiaanse respondenten gaf aan dat ze nooit wijn drinkt.

“De wijnsector heeft erg geleden van de crisis in en dat uit zich, met betrekking tot de voedings-en genotmiddelenindustrie, in een daling van de binnenlandse consumptie, maar deze sector is wel uitgegroeid tot de leider van de ‘Made in Italy’ producten door zich te richten zich op de export,” zegt Coldiretti.

Italianen drinken zelf misschien minder wijn, maar het buitenland niet

Al is de binnenlandse consumptie dan misschien afgenomen, in het buitenland wordt Italiaanse wijn graag gedronken en wordt er dus veel naar het buitenland geëxporteerd. ‘Italië is werelds grootste wijn exporteur. 40 procent van de inkomsten van de Italiaanse wijn industrie is afkomstig van de export. Het Europese gemiddelde ligt op 18 procent’, zegt Ettore Riello van de VinItaly Fair, een grote wijnbeurs in het noorden van Italië (Verona), die afgelopen zaterdag van start is gegaan.

Het doel van deze beurs is om de Italiaanse wijn meer onder de aandacht te brengen in China. Italië is nu de nummer 5 van de landen die wijn naar China exporteren (met een marktaandeel van 6,2 procent). In 2012 brachten de verkopen  van Italiaanse wijn aan China € 102.400.000 op. Aangezien de verwachting is dat China in 2015 het grootste wijn consumerende land zal zijn – nu drinken Chinezen gemiddeld 1,5 liter en naar verwachting groeit dit binnen drie jaar tot boven de twee liter – loont het om meer naar China te exporteren en de wijn onder de aandacht te brengen van de Chinezen.

Bron: GMA News & France24

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.