wijn conumptieNiet wij van Wijnbloggers persoonlijk (alhoewel, misschien ook wel), maar de hele wereld. Wij gaan de komende jaren meer wijn drinken en ook meer geld uitgeven aan wijn die van betere kwaliteit is. Dit blijkt uit een onderzoek dat  International Wine & Spirit Research (IWSR) heeft uitgevoerd in opdracht van Vinexpo (internationale beurs voor alle professionals in de wijn- en gedistilleerdbranche).

Wereldwijde stijging van wijnconsumptie

De wereldwijde consumptie van mousserende en gewone wijn zal tussen 2012 en 2016 toenemen met 5%. Voor de periode van 2007-2011 had men voorspeld dat de consumptie met 3 procent zou toenemen. De verkoop van mousserende wijn zal in 2016 verdubbeld zijn ten opzichte van 2007.

Ondanks een lange termijn daling van de consumptie van wijn in West-Europese wijn producerende lande, steeg de mondiale wijnconsumptie met 10 procent in de afgelopen 10 jaar. Dus met 1 procent per jaar.

De stijging van de consumptie is grotendeels afkomstig uit landen als China en de Verenigde Staten, die op dit moment het belangrijkste en grootste consumerend land is in zowel omvang als in waarde. De verwachting is dat de consumptie in deze landen tussen 2012 en 2016 met respectievelijk 12 procent (China) en 40 procent (VS) zal groeien. Overigens hoe meer wijn een land drinkt, hoe beter de kwaliteit van de gedronken wijn ook wordt.

De verwachting is dat in de periode 2007 tot en met 2016 de verkoopwaarde van niet-mousserende wijn wereldwijd zal stijgen met meer dan 28 procent. De verwachting met betrekking tot de verkoopwaarde van mousserende wijn is, dat deze meer gestaag zal stijgen. Dit als gevolg van de economische moeilijkheden en crisissen waar de wereld mee te maken heeft. De verwachte groei is dan ook slechts 8,66 (in de periode 2007 tot 2011 was dit 15,3 procent).

Wie gaan de meeste wijn drinken?

Na de Verenigde Staten zal China de meeste wijn gaan consumeren. Men verwacht een stijging van 50 procent van de verkopen in de periode 2012-2016. In landen als Frankrijk, Spanje, Verenigd Koninkrijk en Italië wordt verwacht dat de verkopen, als gevolg van de financiële crisis en veranderende drinkgewoonte, zullen afnemen.  Al eerder is gebleken dat de Fransen hun dagelijkse glaasje wijn meer en meer laten staan en kiezen voor andere drankjes tijdens bijvoorbeeld de lunch.

Maar ondanks de verwachting dat de verkopen in landen als Italië en Frankrijk zullen afnemen, de consumptie per hoofd van de bevolking is in Italië en Frankrijk beduidend hoger dan consumptie per hoofd van de bevolking in China en de Verenigde Staten.

 

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.