Paul Mas breidt uit en richt zich op de grote supermarkten

Domaines Paul MasBinnen een paar dagen wordt de overeenkomst ondertekend, waarna Domaines Paul Mas ook Domaine Ferrandière kan toevoegen aan zijn portfolio. Een totale oppervlakte van 100 hectare grond in Aude. “De zoute bodem doet wonderen voor de productie van wijn,” zegt Jean-Claude Mas, kleinzoon van de bekende wijnproducent en inmiddels aan het roer van verschillende wijnhuizen onder de vleugels van Paul Mas.

Groei Paul Mas

Paul Mas heeft in de periode van 2012 tot eind juni 2013 wel 18 miljoen flessen geproduceerd, waarvan 70% geëxporteerd werd naar 58 landen. De export naar het buitenland was goed voor 97% van de omzet: vorig jaar 36 miljoen euro en met het streven naar 30 miljoen euro volgend jaar. Jean-Paul Mas wil in de komende vijf jaar tot 15% van zijn omzet binnen Frankrijk behalen. De overname van Domaine Ferrandière speelt hierbij een belangrijke rol: het Domaine levert 15.000 hl per jaar op.

Naast deze nieuwe verkoopstrategie richt Domaines Paul Mas zich nu ook sterk op de verkoop van wijnen in supermarkten. De onderhandelingen met Franse supermarkt keten Leclerc zijn rond en deze winter verschijnen er vijf verschillende soorten wijn, verkocht in flessen variëren van €3 voor assemblages tot €12 voor de Cru’s (Penezas, Terrasses u Larzan, Grès de Montpellier en witte Limoux).

Toerisme is de andere prioriteit van de wijnproducent. Zo opende hij in mei 2012 het restaurant Côté Mas in één van de vleugels van Château Paul Mas in Montagnac, met uitzicht op de Thau. De chef combineert de klassieke Franse keuken met de Japanse, en de sommeliers schenken de beste wijnen van het huis. In december zal er nog een bistro geopend worden. “We willen de wereld verder ontdekken,” legt Jean-Claude Mas uit. “In 2015 willen we dit concept verder uitrollen naar Londen en Hongkong, waar we nu al vertegenwoordigd zijn met verkoopkantoren”. Deze internationale‘Côté Mas’ restaurants zullen een ruim assortiment aan eten, wijn, streekproducten en ambachten uit de Languedoc bieden. In Frankrijk zullen de andere domeinen onder hun eigen naam luxe gastenkamers gaan aanbieden op vijf-sterren niveau. Het doel is tenminste tien dergelijke gastenverblijven te openen in de komende 3 à 4 jaar. Totale investering: 5 miljoen euro.

Over Pays d’Oc IGP

Pays d’Oc IGP (Indication Géographique Protégée) is een officieel wijn kwaliteitslabel gecertificeerd door Bureau Véritas Quality France. Deze regio is erkend door de Europese unie en is een collectief merk. Pays d’Oc IGP vertegenwoordigt zo’n 2600 bedrijven, 20.000 wijnmakers en 230 coöperaties. In  2011 werden in Nederland meer dan 35 miljoen flessen verkocht onder dit label. Het Pays d’Oc gebied omvat de Languedoc-Roussillon streek (waaronder de gebieden Hérault, Aude, Gard, Pyrénées-Orientales en zes dorpen in Lozère). Pays d’Oc IGP is volume marktleider in export van Franse wijnen, in Nederland is 24% van de Franse wijnimport afkomstig van Pays d’Oc IGP wijngaarden in 2011. Voor meer informatie zie www.paysdoc-wines.com.

– persbericht –

2 Reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.