Crisis of niet, LVMH-groep boekt recordwinst

2012 topjaar voor LVMH-groepCrisis of niet, Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH-groep) heeft het afgelopen jaar een recordopbrengst geboekt. De LVMH-groep die vooral luxegoederen produceert en verkoopt, boekte een recordopbrengst van  € 28,1 miljard in 2012. Dit is een stijging van 19 procent ten opzichte van 2011. Ook de winst steeg ook aanzienlijk, met 13 procent naar 5,92 miljard euro. Ook voor dit jaar verwacht LVMH die lijn door te trekken. ,,Ondanks het onstabiele economische klimaat denken we dat we in staat zijn om de groeilijn ook in 2013 door te kunnen zetten”, aldus het bedrijf, dat ook enkele dure kledingmerken en horloges maakt.

Vraag naar luxegoederen

De vraag naar de wijnen en andere gedistilleerde dranken die de LVMH-groep produceert, bleef groot in 2012. Op dit gebied ontwikkelt de markt zich al sinds 2011 uitstekend en de groei zette dus door in 2012. De wijnen- en gedistilleerde drankentak van LVMH zag de omzet met 9 procent groeien en de winst met 14 procent.

Bernard Arnault, voorzitter en CEO van de LVMH-groep kijkt terug op een opmerkelijk jaar voor LVMH.  Volgens Arnault was 2012 opnieuw een opmerkelijk jaar voor LVMH, vooral gezien de verminderde economische groei in Europa.

Ook geeft Aranult aan dat ” de verbetering van de productmix en het gevoerde beleid van een gecorrigeerde prijs” goed gewerkt hebben, en hebben gezorgd voor de goede prestatie van LVMH op de wijn- en sterke drankenmarkt. De Wijn en dranken-tak zag een omzetstijging van 17 procent naar 4,1 miljard euro.

LVMH-groep MoetDe verkoop van mousserende en stille wijnen vertoonde een sterke groei, terwijl Champagne een opmars zag in de rose en prestige wijnen.

Arnault zegt hierover: “Naast de aantrekkingskracht van onze merken, is het te danken aan het talent van onze teams én aan hun motivatie, die het mogelijk maakt onze strategie effectief uit te voeren. In 2013 wil LVMH wil haar wereldwijde leiderschapspositie in luxegoederen verder versterken.

De LVMH-groep

De LVMH-groep, oftewel Louis Vuitton Moët Hennessy- groep is de grootste producent van luxgoederen. Van tassen tot champagne, van horloges tot diamanten. De LVHM-groep heeft het allemaal. LVMH werd oorspronkelijk gevormd door de fusie van de champagneproducent Moët et Chandon en cognacproducent Hennessy, dat het bedrijfMoët Hennessy vormde. In 1987 fuseerde het concern weer, maar dit keer met de modefabrikant Louis Vuitton.

Bekende “drankenmerken”van  de LVMH-groep zijn Château d’Yquem, Moët et Chandon, Veuve Clicquot Ponsardin tot Hennessy en Krug.

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.