Interloire, de overkoepelende organisatie van de Loire wijnen, heeft in 2012 de driejarige campagne Loire, een kistje vol juwelen gelanceerd ter promotie van de wijnstreek de Loire en zijn wijnen. Net als vorig jaar, vinden er specifieke activiteiten plaats rond de appellations Muscadet, Touraine Sauvignon en Rosé d’Anjou. Met de campagne die voornamelijk gericht is op professionals, wil Interloire de kwaliteitsontwikkeling laten zien en het potentieel sterke imago van de wijnstreek met een representatief aanbod van 48 AOC’s. Wijnen die uitermate goed aansluiten bij de huidige trends: toegankelijke bubbels, frisse rode wijnen, de ideale vis- en oesterwijnen, verrassende Sauvignon Blancs en bijzondere dessertwijnen. Wat de export betreft, Rosé d’Anjou is in 2012 stabiel gebleven en de witte Loire wijnen vertonen een stijging van 12%.
Wij willen u zo goed mogelijk ondersteunen door meer helderheid te scheppen in het Loire aanbod, u de mogelijkheid te bieden om de beste wijnen van het laatste wijnjaar te proeven en u te faciliteren met de inkoop door middel van:
- een nieuwe B-to-B website www.loire-wijnen.nl
- een jaarlijkse selectie van de ambassadeurwijnen van de Loire
- proeverijen en workshops op de vakbeurs van Proefschrift, het Nederlands Wine & Food Festival, dat op 3 juni 2013 plaatsvindt in Amsterdam.
Een nieuwe website: Loire-wijnen.nl
Het platform is gericht op de Nederlandse wijnhandel en biedt:
- Informatie over de wijnstreek, de belangrijkste cijfers en een overzichtelijke plattegrond van het wijngebied.
- Ieder jaar een nieuwe selectie Loire wijnen die zorgvuldig wordt samengesteld door een vakkundige Nederlandse jury. In 2012 heeft een jury van Perswijn de selectie gemaakt. In juni dit jaar wordt de nieuwe Top 40 bekendgemaakt. Dit keer door een jury van Proefschrift. De specificaties van de wijnen en of ze wel of niet worden geïmporteerd in Nederland, kunt u terugvinden op de website.
- Nieuws over de activiteiten binnen de Loire campagne met speciale aandacht voor Muscadet, Touraine Sauvignon en Rosé d’Anjou.
- Mogelijkheid om vragen te stellen en suggesties te delen.
- En binnenkort een downloadbaar document met uitgebreide informatie over alle AOC’s die zijn aangesloten bij Interloire.
Topper uit de Loire: Rosé d’Anjou
Rosé d’Anjou is een van de toppers van de Loire. Deze AOC geniet enorme populariteit bij de jongere doelgroep, met name bij vrouwen. In minder dan 10 jaar heeft Rosé d’Anjou zijn exportvolume naar Nederland vervijfvoudigd, en omvat nu meer dan 20.000 hl.
Vanaf mei wordt een grote actie gehouden in de supermarkten. Wel 650.000 flessen Rosé d’Anjou zullen voorzien zijn van een actiesticker met een unieke code. Via de website www.rosedanjou.nl kunnen deelnemers met hun actiecode een juweel winnen van OTAZU, het meest hippe celebrity merk van nu. De actie wordt ondersteund door een like & win actie en een fotowedstrijd op de Facebookpagina van Rosé d’Anjou. Ook hier zijn mooie OTAZU juwelen te winnen, plus VIP-kaarten voor hét Rosé d’Anjou event van deze zomer: Click meets the French Revolution party op 14 juli bij Woodstock69 aan het Bloemendaalse strand. De acties zullen vier maanden duren.
The Muscadet is back…
De Muscadet is weer helemaal terug. Dankzij de nieuwe generatie wijnmakers ziet de Muscadet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. De wijn heeft weer zijn elan teruggevonden met een opvallend betere kwaliteit en een vernieuwde stijl. Hij is fruitiger en toegankelijker geworden en dat is de Nederlandse wijnjournalisten niet ontgaan. Zij zien de Muscadet als de wijn bij uitstek bij oesters of andere schaal- en schelpdieren, maar zeker ook als een ideale aperitiefwijn. Op 3 juni, tijdens het Nederlands Wine & Food Festival in Amsterdam, kunt u de Muscadet van het bijzondere druivenras Melon de Bourgogne opnieuw komen ontdekken, bij de stand of tijdens een speciale Muscadet workshop.
Populair in Nederland: Touraine Sauvignon
De Touraine Sauvignon is een van de meest populaire wijnen in Nederland. Zijn exportvolume is tussen 2011 en 2012 met maar liefst met 60% gestegen! De eigentijdse smaak, de frisheid en levendigheid van de wijn spreekt vooral een jong en vrouwelijk publiek aan. De Touraine Sauvignon biedt een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding en lijkt alle concurrentie moeiteloos achter zich te laten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het Concours Mondial du Sauvignon op 26 en 27 april de Touraine aandoet.
En natuurlijk is de Touraine Sauvignon in al zijn pracht aanwezig op het Nederlands Wine & Food Festival in Amsterdam op 3 juni. Tijdens dit evenement wordt een workshop gehouden die specifiek is gericht op deze AOC uit de Loire.
Graag laten wij u in de komende maanden het beste van de Loire ontdekken en herontdekken. Neem alvast een kijkje op www.loire-wijnen.nl
– persbericht –