Vol bewondering kijk ik vaak naar organisaties, als bijvoorbeeld  KLM, Heineken en Volkswagen, die ontzettend leuke dingen doen op Facebook. En niet alleen vind ik het leuk, de schare fans die deze organisaties al hebben weten te verkrijgen op Facebook vinden het ook leuk, want de aanhang van deze organisaties op Facebook is enorm. Je ‘liked’ alleen wat je leuk vindt, toch?

Zo is Volkswagen al door 90.199 mensen ‘geliked, KLM door 1.70.266 mensen en Heineken heeft gewoon al 7.382.564 fans. Overigens geen getallen waar ze mee in de Top 100 Fanpages komen. Als je in de top 100 gaat kijken, zie je dat de nummer één daar 69,131,755 fans heeft. Ben trouwens benieuwd of jullie kunnen raden wie deze nummer één  is (zonder te spieken natuurlijk 😉 )

Speurend door de Top 100 van grootste fanpages, zie ik weinig fanpages die iets met wijn te maken hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen Wijn Facebookpaginas zijn en al googelend op Wijn en Facebook, vond ik toch wel heel veel. Ook vond ik een erg leuk artikel over hoe Jessup Cellars zijn Facebookpagina en daarmee zijn fans inzette om meer (online) wijn te verkopen.

De verkiezing van de vier “Ambassadeuren’

Jessup Cellars (Napa Valley) wilden hun persoonlijke wijnproeverijen delen met alle wijnliefhebbers uit Amerika. Via Social Media-kanalen gingen zij op zoek naar vier ‘Ambassadeuren” voor hun merk.Deze ‘Ambassadeuren’ werden uitgenodigd om te komen proeven in Napa Valley. Naast het (leren) proeven, werd aan deze vier ‘Ambassadeuren’ ook uitgelegd hoe zij andere mensen het één en ander konden leren over wijn. Erg leuk idee!

Een maand lang konden wijnliefhebbers iemand voordragen van wie zij dachten dat dát een perfecte Ambassadeur voor Jessup Cellars zou kunnen zijn en vervolgens kon je natuurlijk stemmen op je favoriet (een soort Holland’s Got Talent op Facebook, maar dan voor wijnliefhebbers). Uiteindelijk  zijn Jessica Chung, Scott Serrano, Morgan Connacher en Alan Rosenbaum vorig verkozen tot de Ambassadeuren van Jessup Cellars.

Wat leverde deze “contest” nu uiteindelijk op?

Volgens de cijfers uit de onderstaande infographic blijkt dat het verkeer op de website  van Jessup Cellars tijdens deze verkiezingsperiode met tien procent toenam en dat de (online) verkopen  met 33 procent toenamen in deze periode. Niet gek dus! Maar meer nog dat het leuk is dat je verkopen toenemen, is het volgens mij al een enorme winst dat je iets doet met je fans, je de interactie aangaat. Dat is pas echt leuk!

Hoe Facebook je verkoop van wijn kan stimuleren - Infographic

Bron: Lemon.ly

Meer infographics over wijn:

Infographic: Cijfertjes en feitjes over de wijnindustrie
Infographic – Je eigen wijnglazen ingooien
Infographic: De ideale temperatuur van wijn
Infographic: Italiaanse wijnen & spijzen

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.