leeg-wijn-glasHet glaasje (of flesje) wijn tijdens de lunch of het diner is niet langer aan de orde van de dag in Frankrijk. De Fransen drinken minder wijn tijdens de lunch en het diner. Dit blijk uit het onderzoek van France AgriMer, de landelijke organisatie ter promotie van Franse landbouwproducten. France AgriMer presenteerde de resultaten van het onderzoek, dat sinds 1980 om de vijf jaar gehouden wordt, tijdens de Vinitech in Bordeaux.

 

Incidenteel gebruik wijn neemt toe

De dagelijkse consumptie van wijn neemt dus af. Het incidentele gebruik neemt daardoor toe. Uit de steekproef onder 4004 respondenten blijkt dat 45 procent van de ondervraagden aangeeft incidenteel een glaasje wijn te drinken. 17 procent geeft daarentegen aan regelmatig te drinken. Dit percentage was in 2005 nog 21 procent en in 1980 nog 51 procent.

Van de ondervraagden geeft 38 procent aan nooit te drinken. Al geven zij wel toe een enkele keer bij speciale gelegenheden als bruiloften, feestdagen en andere grote familie-evenementen een glaasje te drinken. Dit was in 1980 nog 19 procent, in 1985 26 procent en in 1990 33 procent. 8,5 procent van de niet-drinkers slaat een glaasje champagne of andere mousserende wijnen een enkele keer niet af. 20 procent geeft aan echt nooit te drinken, dus ook niet bij festiviteiten.

Omgerekend naar het aantal personen (Franse bevolking 15 jaar en ouder) levert de volgende cijfers op: 8,7 miljoen Fransen drinken regelmatig wijn (in 2005 was dit nog 10,3 miljoen Fransen), 23,1 miljoen Fransen drinken incidenteel een glaasje wijn (in 2005 was dit 20,5 miljoen) en 19,5 miljoen Fransen drinken nooit (600.000 meer Fransen dan in 2005).

Wijn nog steeds populair bij het eten

Ondanks dat de Fransen minder wijn drinken bij het eten, blijft wijn wel populair als drankje dat bij het eten gedronken wordt. Na water en mineraalwater, is wijn het meest gedronken drankje tijdens de maaltijd. Maar hoelang nog? Frisdranken, de nummer 4 in het lijstje, winnen terrein en de verwachting is dat frisdrank de komende jaren wijn van de derde plaats zal afstoten, aangezien frisdranken razend populair zijn bij de jongere generaties.

Bron: France AgriMer

 

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.