Afgelopen week is Wijnbloggers aanwezig geweest bij Riesling & Co. Een zeer verassend evenement met centraal de riesling druif. Wijnbloggers is erg gecharmeerd geraakt van de witte Duitse wijnen gaat zich de komende periode verdiepen en laten verleiden door de wondere Duitse wijnwereld.

Duitse wijnen zijn populair aan het worden. De Duitse wijnboeren hebben het begrepen en maken wijnen van hoge kwaliteit. Ook de eigen Duitse consument is meer en meer  overgestapt op “ made in Duitsland” en dat gaat ten koste van de Italiaanse en Franse wijnen. Naast de nodige prijzen die de Duitse wijnen winnen worden de Duitse wijnen ook meer en meer gepromoot. Daarnaast zijn er ook boeken, TV programma’s waarin de nodige aandacht is voor de eigen Duitse wijnen. Prima ontwikkeling en eigenlijk kunnen we daar als Nederland wat van leren.

Duitse Wijn

Waardoor is het succes van de Duitse wijnen te verklaren?

Eigenlijk is het antwoord simpel. De Duitse wijnboeren hebben goed geluisterd naar wat de wijndrinker wilt proeven. Duitse wijnen waren in de jaren 80 te zoet van smaak en menig wijnliefhebber liet deze wijnen dan ook links liggen. Ook gastronomisch lagen de Duitse wijnen achter en werden er in de combinaties spijs en wijn veelal gekozen voor buitenlandse wijnen. Er bestonden bijna geen “klassieke”  Duitse wijn-spijs combinaties.

Door goed te kijken wat er in Europa allemaal te koop was is de Duitse Wijnboer zich goed gaan aanpassen en ontstonden er meer en meer drogere wijnen. Deze droge wijn sloegen enorm aan bij de nieuwe garde jonge koks en met de aandacht op TV voor eten werden de drogere Duitse wijnen ook thuis populair en succesvol. Terugkijkend lijkt het allemaal zo simpel met de kennis van nu, maar toen…

riesling

Jonge Wijnmakers

Was het succes vooral toe te wijzen aan de consument, koks en media? Eigenlijk ontstond er ook een verandering in de manier waarop wijnboeren werkten. Jonge wijnboeren die de halve wereld over reisden namen verschillende technieken en innovaties mee naar huis. Ervaringen in Frankrijk, Californië en Australië werden gebruikt om te innoveren en betere en voorla lekkere wijn te maken. Roestvrijstaal werd populair en door het groener oogsten en het telen van andere druiven werd de wijnwereld veranderd en voor menig wijnboer op zijn kop gezet. Bij de grotere wijnhuizen  en coöperaties werd kwaliteit een uitgangspunt en met succes. Als laatste hebben de Duitse jonge wijnboeren goed ingespeeld op de biologische trends. Biologische teelt en biologische keurmerken zijn niet meer weg te denken in de huidige wijnindustrie in Duitsland. Niet alleen omdat het wellicht beter is maar ook omdat de consument dat vraagt en er dus een groeiende markt voor is. Taj, ik durf het bijna niet te zeggen maar het is een knap staaltje werk wat ze door met de Duitse wijn hebben bereikt. Echt eine kleine” wirdschaftwunder”

Volgende week Duitse wijnen deel 2 

Enhanced by Zemanta
1 Reactie
  1. Leuk artikel Ron Jansen. Was zelf ook bij Riesling & Co. Duitsland weet inderdaad goede wijn voor een betaalbare prijs te maken. Goed dat je schrijft dat de Duitse coöperaties dit ook doen, ze hebben hun ”goedkope bijsmaak” helemaal achter zich gelaten.
    André Tertoolen

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.