Twee weken geleden publiceerde we al wat cijfertjes over de Chinese Wijnmarkt in de infographic over de Bourgogne. Dit eigenlijk naar aanleiding van het nieuws dat lokale wijnboeren in de Bourgogne boos waren over de verkoop van een historisch chateau aan een Chinese zakenman. En ik moet toegeven de Chinese wijnmarkt en het opkopen van chateaus door rijke Chinezen houdt me wel een beetje bezig, maar geef deze rijke Chinezen eens ongelijk. Ik zou ook een chateau in Frankrijk opkopen als ik het geld had om een chateau te kopen. Ik zou het alleen niet veranderen in luxe hotel of iets dergelijks, maar ik zou er toch wel wijn blijven maken. Althans proberen dan. Ik heb nog nooit zelf wijn gemaakt, maar dat staat nog wel op mijn verlanglijstje.
Maar terug naar de Chinese Wijnmarkt; ik wil wat cijfertjes. De Chinese wijnmarkt is een snelgroeiende markt (maar welke markt in China niet?). De infographic van vandaag geeft een beetje inzicht in deze markt. Uit deze infographic blijkt dat er behoorlijk wat wijnkennis is bij de rijke Chinezen. 10 procent beschikt over goede wijnkennis en 50 procent beschikt over een gemiddelde wijnkennis.
Belangrijk bij de keuze voor een wijn is het merk (26%) en het jaar (23%). Maar ook de reputatie (15%) , druif waar de wijn van gemaakt is (12%) en het wijnland (eveneens 12%) zijn belangrijke criteria voor Chinezen bij de aankoop van een wijn.
Rijke Chinezen kopen hun wijn het liefst in de winkel (33%) en bij de directe distributeur(22%). Opvallend vind ik het lage percentage dat hun wijn online koopt. Slechts 5 procent doet dat.
Al deze cijfertjes vind je terug in de onderstaande infographic
Infographic De Chinese Wijnmarkt
Bron: Connect China
Andere infographics over wijn:
Infographic: Wijn proeven, doe je zo!
Infographic: De geschiedenis van wijn
Infographic: Volgende halte Pouilly Fuissé
Infographic: Wijngeschiedenis van Zuid-Afrika
Infographic: Mousserende wijnen maken
Infographic – Je eigen wijnglazen ingooien
Infographic: Italiaanse wijnen & spijzen