ProWeinProWein-jubileum 2014: een 20-jarig succesverhaal

ProWein heeft  in haar 20-jarige geschiedenis een enorm dynamische ontwikkeling gekend. Onder de naam PRO VINS vond in 1994 de eerste editie plaats. 321 aanbieders van wijn, mousserende wijn en gedestilleerd presenteerden zich op 23 en 24 februari 1994 in Düsseldorf. De exposanten uit Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Colombia, Oostenrijk, Portugal, Spanje en Hongarije vulden één beurshal. Het evenement trok 1.517 bezoekers aan. Bijna 250 van hen was niet afkomstig uit Duitsland maar uit de omringende Europese buurlanden, en dan met name uit Frankrijk. Van het begin af aan werden op ProWein uitsluitend vakbezoekers uit de segmenten handel en gastronomie de beurs toegelaten, een concept dat in niet geringe mate heeft bijgedragen aan het succes van de beurs.

De exposanten en bezoekers van PRO VINS waren uitermate tevreden met het evenement waarna in 1995 de tweede editie volgde. Het evenement werd toentertijd ProVins, ProVino, ProWine en zelfs ProWein genoemd. Het aantal exposanten steeg naar 532 aanbieders die gezamenlijk twee hallen besloegen. De proeverijzone (in samenwerking met ‘Weinwirtschaft’ van de Meininger Verlag) vierde haar eerste editie.

In 1996 werd de duur van de beurs gewijzigd naar de bewezen periode van drie dagen, te beginnen op zondag. Sinds 1997 heeft de beurs ook nog meer één naam: ProWein. Ook het huidige logo stamt uit die tijd. Het aantal exposanten doorbrak in 1997 het magische aantal van 1.000; in dit jaar waren er in totaal 1.065 exposanten uit 25 landen vertegenwoordigd. Voor het eerst presenteerde ook de ‘Californische wijngaard Mondavi zich en was Michael Mondavi zelfs persoonlijk aanwezig. Ook dat toont jaarlijks toegenomen belang van ProWein. In het kader van de 10e editie in het jaar 2003 kopte het Duitse vaktijdschrift Top Hotel: ‘Wonderkind ProWein: ze viert pas haar 10e verjaardag maar is echter qua omvang allang volwassen – of zoiets als een wonderkind’.

Ook het vakprogramma van ProWein ontwikkelde zich wonderbaarlijk veelzijdig. Al geruime tijd is de proeverijzone (in samenwerking met de Meininger Verlag) die jaarlijks een wisselend zwaartepunt kent, een van de highlights van de beurs. Sinds 2007 completeren twee speciale tentoonstellingen het omvangrijke programma: ‘wine’s best friend’ presenteert uitgelezen delicatessen die uitstekend bij gedistilleerd en wijn passen, en in het gedistilleerd-segment van ProWein presenteert de FIZZZ Lounge live de actuele cocktailtrends – om naar te kijken of uit te proberen. Tot slot staan ook de talrijke evenementen die de exposanten op hun stands – of sinds ProWein 2013 ook in het ProWein Forum – organiseren, in het middelpunt. Inmiddels vinden er meer dan 300 evenementen die tijdens de beursdagen plaats. Het spectrum reikt van begeleide proeverijen rond bepaalde regio’s of druivensoorten tot aan voordrachten over markten en trends.

Vandaag de dag is ProWein het jaarlijkse highlight van de branche, het centrale trefpunt en het voor de business bevorderende orderplatform – kortom de toonaangevende beurs voor de internationale wijn- en gedistilleerdbranche. De vraag naar grotere stands stijgt aanhoudend, en tegelijkertijd willen steeds meer aanbieders uit meer landen in Düsseldorf aanwezig zijn. Op ProWein 2013 presenteerden 4.792 exposanten hun producten; 82 procent, wat gelijk staat aan 3.934 exposanten, kwam niet uit Duitsland. Deze exposanten kwamen uit in totaal 48 landen verdeeld over alle continenten. Onder hen bevonden zich 20 ondernemingen en organisaties uit Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië en Oostenrijk die ProWein vanaf de eerste editie trouw zijn gebleven en sinds 1994 zonder onderbreking als exposant aanwezig waren.

De exposanten bezetten gezamenlijk in 2013 een tentoonstellingsoppervlakte van 51.919 vierkante meter, waarbij de ruimte voor de speciale tentoonstellingen etc. niet is meegerekend. In 1994 waren het in totaal 2.914 vierkante meter. ProWein 2013 telde 45.168 vakbezoekers waarvan 43 procent van buiten Duitsland kwam. Ter vergelijking:  in 2002 lag deze waarde bij minder dan 14 procent. Ieder jaar reizen er meer internationale bezoekers uit alle relevante wijnimport- en consumptiemarkten naar Düsseldorf.

De geschiedenis van ProWein is een succesverhaal en men kan vol spanning uitkijken naar de komende hoofdstukken.

– persbericht –

Enhanced by Zemanta
Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.