Wijnland Chili; een paradijs voor druiven

wijngaarden in chiliAurelio Montes vindt de Chileense wijnen niet hip genoeg. Aurelio Montes (1948); de icoon van de Chileense wijnindustrie, is de nieuwe vice-president van Wines of Chile, het internationale promotiebureau voor wijn uit Chili.

Om Aurelio Montes hangt een geur van dynamiek en ondernemingsschap. Hij is nieuwsgierig en draagt zijn missie met passie. Hij zegt: “Er is een beweging in Chili om een frisse aanpak door de wijnindustrie te jagen. Ik heb veel door de wijngaarden in de hele wereld gezworven en behoorlijk wat opgestoken”.

Van wijn wist ik niks, van wijn drinken wel

Montes is een succesvolle wijnentrepreneur, die misschien ook wel veeboer had kunnen zijn. “Als jongeman wilde ik iets met landbouw doen en graag in de buitenlucht werken. Van wijn wist ik niks, van wijn drinken wel. Zondags kwam de wijn bij mijn ouders op tafel en mocht ik meedrinken. Op mijn 18ste ging ik studeren aan de landbouwuniversiteit en dacht ik aan een studie veeteelt, maar uiteindelijk werd het een studie landbouw. Na mijn studie werd ik wijnmaker bij Undurraga, nu een groot en modern bedrijf. Vroeger een ouderwetse familiebezigheid waar alleen basiswijnen voor de binnenlandse markt werden gemaakt. Ik heb er twaalf jaar gewerkt en maakte toen de overstap naar Viña San Pedro, die juist uitsluitend voor de export produceerde. Daar heb ik aparte wijnen gemaakt, maar in 1988 werd ik ontslagen.

Montes vestigde zich als consulent en adviseerde wijnbedrijven bij de herinrichting van wijngaarden naar moderne snit. Het geld dat hij daarmee verdiende, investeerde hij meteen. Met twee vrienden zette hij een wijnbedrijf op.
We hadden geen wijngaard of wijnmakerij, maar kochten druiven op. Daarvan maakten we vervolgens wijn bij bevriende bedrijven.

montes wijn uit chiliDe rest is geschiedenis: in 25 jaar is het wijngoed Montes uitgegroeid tot een wereldspeler. Alleen al in Chili heeft het bedrijf duizend hectare aan wijngaarden in diverse valleien en exporteert het wijnen over de hele wereld. Daarnaast heeft Montes aan de andere kant van de Andes, inde Argentijnse provincie Mendoza, het vermaarde wijngoed Kaiken opgericht en is hij eigenaar van een wijnbedrijf in Napa Valley in Californië.

Denk niet dat hij bezadigd is: in zijn eigen vliegtuig vliegt hij van wijngaard naar wijngaard, ondertussen speurend naar nieuwe mogelijkheden. Zo is hij onlangs met een vriend voor de lol een wijngaardje begonnen in de buurt van de hooggelegen Peruviaanse stad Cuzco, vlakbij de beroemde Incaruïnes van Machu Picchu. “Doet me denken aan de ontgonnen gebieden van Chili in de jaren zeventig.” Zo’n gedachte kan bij Montes zomaar leiden tot weer een avontuur. “Avontuur is belangrijk, dat moeten we ook uitstralen. Zeggen tegen mensen: durf ons te proeven.

Aurelio Montes een wijngaard in de buurt van Macchhu Picchu

Imago Chileense wijn moet hipper

De strategie van zijn bedrijf – ‘toon het interessante, verkoop het belangrijke’- wil hij ook gebruiken voor de promotie van Chileense wijn. “We hebben fruitige, maar krachtige wijnen, soms zacht en gemakkelijk drinkbaar, soms pittig.” Dat moet verder worden uitgedragen. “We moeten de boel een beetje opschudden. Chili is niet goed behandeld door wijnschrijvers. Het imago van Chileense wijn – en dat van het hele land – is van een grote saaiheid, van een industrie die door een paar grote bedrijven wordt gedomineerd. Daarbij: wijn heeft meer voor Chili gedaan dan Chili voor de wijn. Ze kijken in hoofdstad Santiago meer naar sectoren als de koperwinning, de fruitteelt of de zalmkweek. Wij willen als wijnorganisatie onze overheid wat meer onder druk zetten.”

‘Wijn heeft meer voor Chili gedaan dan Chili voor de wijn’

Voor de Europeaan is Zuid-Amerika één continent. Maar Chili en Argentinië, de twee belangrijkste wijnproducerende, zijn volstrekt verschillend. Argentinië heeft een continentaal klimaat, en is gericht op de Atlantische kusten. Wijnhoofdstad Mendoza ligt in een woestijnachtig gebied, het terroir is minder rotsig, waardoor de wijnen meer fruitgedreven en minder complex zijn. De kwaliteitswijnen worden er op grotere hoogte geproduceerd tegen de Anders aan. Chileense wijnen zijn complexer, hebben meer smaak en zijn veel diverser. Dat komt ook door een gevarieerder landschap, waar meer druivensoorten kunnen aarden.”

Wines of Chili - Wijnen uit ChiliWijn uit Chili: Diversiteit, duurzaamheid en kwaliteit

Diversiteit is een van de drie pijlers die het hernieuwde elan van de Chileense wijn moeten ondersteunen, duurzaamheid en kwaliteit zijn de andere twee. “Chili is uniek in zijn geografie, het is een paradijs voor het verbouwen van druiven. Het land is klimatologisch volledig geïsoleerd van de rest van de wereld door zijn natuurlijke grenzen: de woestijnen in het noorden, het Andesgebergte in het oosten Antarctica in het zuiden en de Pacifische Oceaan in het westen.

De isolatie heeft er ook toe geleid dat we hier geen of nauwelijks ziekten in de wijngaarden hebben en we dus bijna biologisch kunnen produceren – in het hele land. Die speciale geografie brengt diversiteit met zich mee. We hebben wijngaarden duizend kilometer ten zuiden van Santiago, en duizend kilometer ten noorden ervan. Bovendien hebben we de Andes waar we een beetje kunnen spelen met hoogte. Plus de oceaan, die erg koud is door de Humboldtstroom, zodat we kunnen experimenteren met temperaturen, zeemist, oceaanwind enzovoort. We zijn ons terroir nog verder aan het verkennen, steeds op zoek naar nieuwe gebieden voor wijngaarden.”

De Chileense wijnindustrie heeft zich de afgelopen vijftien jaar inderdaad behoorlijk vernieuwd. Er werden nieuwe valleien vol geplant met druivenrassen uit het oude Europa. “Niemand had er ooit aan gedacht druivenstokken te planten in Casablanca, Leyda, Bio Bio of Limari. En kijk wat er nu voor topwijnen vandaan komen. Ik zou zeggen dat een deel van de taak is volbracht. Nu moeten we het goede nieuws verspreiden.”

Bron:  Aurelio Montes; vice-president van Wines of Chile
Tekstbewerking: Arie Benda; APERITIEF

 

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.