Wijn documentaire – De Wijnindustrie (3)

wijn documentaire - zuid-afrikaNa de vrijdag en zaterdag het eerste deel en het twee deel van deze documentaire over  de wijnindustrie te hebben gepubliceerd, is het vandaag tijd voor het derde en laatste deel van deze documentaire. In dit derde deel gaan we naar Zuid-Afrika en wordt er in gegaan op het belang van de wijnindustrie voor de toekomst van Zuid-Afrikaanse wijnen en op de vraag waarom, ondanks dat Zuid-Afrika al jaren wijn maakt (al vanaf de 17e eeuw), de Zuid-Afrikaanse wijnen nog geen eigen identiteit hebben.

Twee opmerkelijke Zuid-Afrikaanse wijnproducenten

In deze documentaire komen twee opmerkelijke producenten, Mark Solms en Oupa Rangaka aan het woord.

Mark Solms, een wereldberoemde neuroloog erfde het familiebedrijf Solms Delta, gelegen in Franschhoek, en worstelt sindsdien met het verwezenlijken van zijn idealistische plannen in een Zuid-Afrikaanse samenleving die zoekende is nadat de apartheid in Zuid-Afrika is afgeschaft.

Oupa Rangaka, een gepensioneerde professor inde filosofie, startte begin 2000 op zijn wijngaard. Rangaka, die niet eens wijn dronk dus laat staan dat hij wist hoe het gemaakt moest worden, zag zich voor een grote uitdaging staan, maar hij leerde, leerde en leerde en wist uiteindelijk zijn eigen wijn, M’Hudi Wines, te produceren. En het zat hem mee, want Marks & Spencer wilde zijn wijnen afnemen voor in hun winkels. Het voortbestaan van de wijngaard is afhankelijk van deze verbintenis.

In dit derde deel van deze documentaire over wijn wordt een mooi beeld weergegeven van de strijd die deze twee mannen leveren. Wederom een echte aanrader dus!

http://www.youtube.com/watch?v=eAMWkJlNleE&feature=player_embedded

Gerelateerde filmpjes:

De Wijnindustrie deel 1: In dit eerste deel van de documentaire krijg je een kijkje achter de schermen van Berry Brothers & Rudd, ’s werelds oudste en chicste wijnhandel. Een wijnhandel die oorlogen, bommen, koningen en koninginnen overleefden, maar nu aankijkt tegen een financiële crisis  (de documentaire dateert van 2008) en merkt dat deze crisis diep doorbijt. De documentaire is, zonder het destijds te weten, een kroniek van de veranderende wereldorde. In deze mooie documentaire word je meegenomen in de wereld van de superrijken, excentrieken en ambitieuze kasteeleigenaren en de handel in de duurste wijnen ter wereld.

De Wijnindustrie deel 2: In het tweede deel van deze documentaire gaan we naar Chateau Margaux, waar ze dan bezig zijn met de jaargang van 2008. Je ziet hoe het er aan toe gaat op dit Chateau, hoe zo’n topwijn geproduceerd wordt, hoe de prijs tot stand komt en hoe bekende deze top chateaus zijn in China, maar ook eigenaresse Corinne Mentzelopoulos komt aan het woord over haar chateau.

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.