Chinese wijn consument bang voor nep wijn

nep wijn chinaDe angst voor het kopen van namaakgoederen in de Chinese detailhandel is de grootste belemmering voor de groei van de wijnhandel in China. Dit blijkt uit een onderzoek van Wine Intelligence onder 1000 wijnliefhebbers in China. Chinezen kopen dus minder snel dure wijn in de winkel uit angst dat ze een nep wijn kopen.

Bang voor nep wijn

In de enquête die Wine Intelligence hield, werd onder andere gevraagd naar de redenen van het niet kopen van wijn die wordt ingevoerd.

44 procent van de ondervraagde gaf aan bang te zijn een wijn te kopen die niet echt is, 38 procent geeft aan te twijfelen aan de smaak (krijg ik waar voor mijn geld?) en 34 procent gaat niet over tot koop omdat goede en duidelijke informatie ontbreekt op het etiket.

Zet je deze percentages af tegen het aantal Chinese consumenten dat wijn drinkt (naar schatting 19 miljoen Chinese consumenten in 2012) dan betekent dat zo’n 8 miljoen Chinese potentiële kopers zich zorgen maken dat het niet echt is, wat er in de fles zit.

Vertrouwen opbouwen

“De meeste Chinese consumenten die zich kunnen veroorloven om ingevoerde wijn kopen, zijn ontzettend nieuwsgierig naar het product wijn en willen wijn ook beter begrijpen. Belangrijk voor de Chinese markt is dan ook dat de Chinese consument vertrouwen krijgt in de producten die worden aangeboden in de winkels. Een groeiend consumentenvertrouwen is de sleutel tot het succes voor de ontwikkeling van de Chinese wijnmarkt.”, zegt Rui Su, Research Manager bij Wine Intelligence over het onderzoek.

Rui Su voegt daar nog aan toe: “Maar zoals met alles wat nieuw, maken de Chinese consumenten zich zorgen  over het maken van fouten en het verspillen van geld. Maar dat doen de consumenten in het Weste ook. De grote uitdaging voor retailers en producenten voor dit jaar is het geruststellen van de Chinese consument en deze consumenten ervan te verzekeren dat wat ze kopen echt is én van goede kwaliteit.”

wijn onderzoek china

Rapport China Landscapes 2013

De bevindingen van de enquête zijn verwerkt in het Rapport China Landscapes 2013 dat recent is uitgegeven door Wine Intelligence. Uit het rapport blijkt overigens ook dat de Chinese wijnmarkt nog niet verzadigd is en de komende vijf jaar nog door zal groeien. De Chinese consument is zeer geïnteresseerd in wijn en wil er meer over leren, maar zaak is wel dat het vertrouwen van deze consument in ingevoerde wijn en de winkels waar dit verkocht wordt, gaat groeien.

Bron: Persbericht Wine Intelligence

 

1 Reactie
  1. Heb tijdje terug op tv gezien, dat men–weet niet meer in welk land–van soort poeder, qua smaak rode wijn maakte en mensen lieten proeven, zónder dat zij dat wisten. Nu, bijna iedereen vond wijn goed smaken. Dacht dat zij dat voor de Zuid Afrikaanse wijn deden. En ik vind Afrikaanse lekker, maar ben beetje op mijn hoede. Weten jullie er van?

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.