Hoe ontstaan wijntrends: Een bloem en een bij

Ontstaan wijntrends - Een bloem en een bijCommunicatiestudente Anice van der Rhee deed onderzoek naar het ontstaan van wijntrends en schreef hier het onderstaande artikel over.

Je ziet een frons verschijnen op het gezicht.  Duim en wijsvinger wrijven over de kin. Het is duidelijk dat de man zich in dit stadium niet helemaal thuis voelt. Hij zet een stap naar achteren en kijkt nog eens goed. Kijk, daar staat de fles die hij al eerder heeft gekocht. Hij kijkt nog een keer goed en ziet een andere fles met een hip etiketje. “Kan ik u helpen, meneer?” zegt een vriendelijke vrouw. “Kijk, deze fles, die heb ik net binnen, is een echte charmeur in de wijnwereld. Een echte voorloper op de trend, mensen zijn er dol op!”

Wijn is een eeuwenoude drank die , zo wordt ons verteld, al in de tijd van Adam en Eva werd gedronken. Toentertijd was er vast geen slijter, het internet of overige media waar men informatie over de wijn verschafte. Het drankje werd vaak zelf gefermenteerd en een etiket dat een omschrijving van de betreffende wijn zou moeten geven, ontbrak. Wat is er gebeurd met dit product in de loop der tijd en belangrijker nog: ‘Wat voor invloed hebben huidige en nieuwe media op de trends van deze eeuwenoude drank?’

Hoe ontstaan wijntrends dan?

Als een wijn lekker smaakt, verkoopt dit zichzelf zou je denken. Dit is niet helemaal waar. Dit exclusieve product brengt vaak een hoop marketingkosten met zich mee. Vrijwel elke wijnboer gebruikt een vorm van “marketing” om zijn wijn te verkopen.

Sommige wijntrends kunnen in de markt gestimuleerd worden door de wijnboer zelf. Andere wijnen worden wijntrends door beoordelingen van wijncritici en steeds vaker ook door beoordelingen van de consument zelf. Zo zag je een paar jaar terug dat rosé wijn het drankje van de zomer was, terwijl nu mousserende wijnen een trend zijn. Gaan we iets verder terug in de tijd, zouden we een rode bordeaux of een witte bourgogne in ons glas schenken. Deze wijnen uit de Franse ‘oude’ wereld worden niet vaak meer  door de jonge generatie gedronken. Aangezien veel nieuwe landen steeds beter worden in het maken van wijn, zijn wijnen uit de Europese ‘oude’ wereld op vele tafels ingewisseld voor een experimenteel wijntje uit de ‘nieuwe’ wereld. Denk hierbij aan landen als Chili, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika. Mensen zijn bezig met experimenteren. Overal worden proefclubjes opgericht en vinologencursussen worden steeds meer gevolgd. Wijn is in! Hoe kan het dat deze wijntrends ontstaan?

De push- en pull-strategie kan deze verschuiving van de wijntrends onder andere verklaren. Bij een push-strategie wordt het product, dat in dit geval wijn is, als het ware naar de consument geduwd. De fabrikant zorgt ervoor dat zijn wijn op zoveel mogelijk plaatsen (winkels, restaurants, etc.) te vinden is, zodat de consument keer op keer met deze wijn geconfronteerd wordt. De gedachte achter deze strategie is dat wanneer de consument de wijn maar vaak genoeg in de schappen of op de kaart tegen komt, hij of zij deze automatisch wel een keer gaat kopen. Bij de pull-strategie wordt er met de consument een band opgebouwd, zodat de consument als het ware naar de wijn wordt getrokken. In dit geval ga je op zoek naar wijn. Als de consument op onderzoek uitgaat naar wijn, en dus binnen het distributiekanaal op zoek gaat naar een lekkere wijn, is dit te omschrijven als een trend.

Het ontstaan van wijntrends - Zoveel keuze in wijnHoe kiest men dan zijn eigen wijn?

Consumenten hebben tegenwoordig een scala aan keuzes. Consumenten kunnen uit duizenden verschillende wijnen kiezen. Ja, en als je daar dan staat voor dat schap, welke wijn kies je dan? Ruim 39 procent van de bevolking zoekt online naar wijnadvies en verschaft zelf wijnadvies. Je kan zeggen dat de ‘gewone consumenten-rol’ hierbij verschuift naar een ‘adviseursrol’. Online forums dienen als informatiebron, waarbij  consumenten zich ‘fijnproever’ noemen en wijn zelf kunnen categoriseren en beoordelen. Denk hierbij onder andere aan wijnbloggers.nl en soortgelijke sites met blogs. Onafhankelijke beoordelingen van wijncritici staan voornamelijk in wijngidsen. De meeste wijnlanden hebben er wel een. Denk aan Falstaff, Gambero Rosso en Eichelmann Deutschlands Weine. Een app als Vivino is een medium waar wijndrinkers een beoordeling over de wijn kunnen plaatsen. Ook is het mogelijk een wijnetiket te scannen waarna een beschrijving en beoordeling van de wijn op je scherm verschijnt.

Wie drinken er het meeste wijn?

De meeste wijndrinkers zijn consumenten tussen de twintig en dertig jaar oud. Voorheen waren het voornamelijk de consumenten van dertig jaar of ouder die wijn kochten en dronken. Wijn was meer een exclusief product voor de consumenten boven de dertig of veertig jaar. Tegenwoordig zijn de consumenten, die het meeste wijn drinken, al een stuk jonger verzot op wijn. Onder andere door dit gegeven zijn marketingbureaus bezig wijnen aan te passen aan deze doelgroep. Deze groep bezit nog niet veel wijnkennis maar geniet graag van de smaak van een wijntje. De zin: ‘Doe mij maar een lekker wijntje’ zal deze leeftijdsgroep niet vreemd in de oren klinken. Als deze groep geen tot weinig kennis over wijn heeft maar wel het als een trend ziet om een lekker wijntje te drinken. Wat voor wijn drinken ze dan en waar letten ze op bij het kopen ervan?

Een bloem en een bij, dat ziet er wel grappig uit. Hij loopt nog eens heen en weer en kijkt nog eens naar de overige vijftig wijnen. Ach, verstand heeft hij er toch niet van en deze ziet er wel leuk uit. Het is een bruinkleurige fles met een wit etiket. Hij ziet geel met zwarte strepen op de hals van de fles. Op het etiket staat een afbeelding van een bloemetje en een vrolijk bijtje. ‘The flower and the bee’ staat er boven geschreven. Zijn vriendin zal in elk geval trots op hem zijn dat hij een leuke fles heeft uitgezocht, en experimenteren is eigenlijk best leuk! Hij pakt de fles van de vrouw aan en zegt: “Eens even kijken. Ik ga hem wel gewoon een keertje proberen en dan zien we wel wat we er van vinden!”

Marketingbureaus proberen steeds vaker het etiket van de wijnfles aan te passen op de doelgroep. Een hip etiket erop en je hebt toch al gauw een streepje voor bij degene die niet veel kennis hebben van wijn. Toch blijft de nieuwe generatie bezig met proeven en experimenteren.  Je koopt toch eerder weer een wijn opnieuw als hij helemaal op jou smaakpapillen positief reageert. Als deze wijn dan volgens jou het helemaal is, zijn er ook genoeg mogelijkheden op het web om deze mening te uiten.

De wijn proeft lekker fris. Beetje framboosachtig en nog een smaak die hij niet helemaal thuis kan brengen. Zijn vriendin zit naast hem op de bank en zegt: “ Ik zoek de wijn wel even op, wellicht staat er wat meer over geschreven op het web”. Hij kijkt over haar schouder mee en ziet het volgende geschreven. ‘Een frisse elegante witte wijn met tonen grapefruit en een geur van witte bloesem. De wijn is goudkleurig, is licht ziltig en heeft een zachte afdronk’. “Wat betekent ziltig eigenlijk?” Zijn vriendin typt het in op een zoekmachine. “Met een zoute smaak!”. Ze proeven samen en knikken . ”Ik proef het een beetje, jij?” Zijn vriendin ruikt en proeft nog eens goed en zegt: ”Ik proef toch meer de grapefruit, een beetje het bittere.” Ze gaan er voor zitten en kruipen tegen elkaar aan. “En nu gaan we genieten van deze wijn!”

invloed op wijntrendsWelke invloed heeft de media op wijntrends?

Het feit dat de consument in staat is beoordelingen van wijn zelf toe te voegen en op te zoeken, zorgt ervoor dat niet alleen de wijnboer en marketingbureaus de verkoop van jou wijn beïnvloeden. De consument wordt nieuwsgierig en de media zorgt ervoor dat meningen onderling uitgewisseld kunnen worden. We worden niet meer beperkt tot de keuzes van de slijter, maar worden in staat gesteld onze eigen keuzes te maken wat het kiezen van een wijn betreft. Ook al hebben we gauw de neiging om de beoordelingen van anderen op te volgen en ons toch weer te laten beïnvloeden, bedenk wel dat iedereen een eigen smaak heeft ontwikkeld. Mocht je de komende weken voor het wijn schap staan voor een onmogelijke keuze, hou dan het volgende in je achterhoofd.

‘Proef, bepaal je eigen smaak maar vooral: geniet!’

 

 

1 Reactie

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.