Champagne kan Chinese markt (nog) niet bekoren…

Champagne kan Chinese markt (nog) niet bekoren…Chinezen zijn dol op rode wijn, wit gaat er ook wel in evenals een roseétje, maar champagne daar zijn ze in China nog niet zo dol op. Althans dat blijkt uit een rapport dat is vrijgegeven door Vinexpo en is samengesteld door International Wine & Spirit Research (IWSR).

Chinese wijnmarkt

China, inclusief Hong Kong, is ’s werelds vijfde grootste wijnmarkt, en de vraag naar wijn in China neemt nog steeds toe. In 2011 consumeerden de Chineze maar liefst 153,9 miljoen kisten wijn (9 liter wijn per kist), ofwel 1.385.100.000 liter wijn. Een stijging van 142 procent ten opzichte van 2007. Voor de komende drie jaar verwacht het IWSR dat dit nog eens zal toenemen met 40 procent.

Van al die liters wijn die in China geconsumeerd werd, was 99,5 procent rood, wit of rosé. Dat betekent dat er slechts een half procentje overblijft voor champagne. 1 van de 200 flessen wijn die er in China gedronken werd, was dus een champagne.

Volgens Robert Beynat, chief executive van Vinexpo negeren de Chinezen champagne en mousserende wijnen op dit moment en moeten de Chinezen champagne en mousserende wijnen nog ontdekken. Een gebrek aan kennis en champagne marketing is daarvan de reden. Beynat voorspelt dat dit de komende jaren wel zal veranderen. Grote champagne merken als Moët & Chandon, Veuve Clicquot en Taittinger zullen zorgen voor een doorbraak van champagne op de Chinese wijnmarkt.

“Het begint met champagne,” aldus Beynat. “De Chinezen beginnen met champagne drinken als aperitiefje en zullen dan ook andere mousserende wijnen gaan proberen.”

Cijfertjes over champagne

In 2011 was 7 procent van de wijn die gedronken werd (wereldwijd) mousserend en men verwacht dat dit in 2016 nog eens is toegenomen met 9 procent én dat terwijl de verwachting ook is dat de wereldwijde consumptie van niet-mousserende (stille) wijnen slechts met 5 procent zal stijgen.

In China wordt er slechts 1,4 liter mousserende wijn per hoofd gedronken (2011) en als je dit vergelijkt met het Franse cijfer van 53,2 liter per persoon (in 2011) blijft China ver, ver achter. Verwacht wordt dat de komende drie jaar de consumptie van champagne en andere mousserende wijnen in China zal gaan stijgen tot 2,1 liter per persoon.

Bron: IWSR, wines-info.com

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Your email address will not be published.